Sunday 9 August 2009

Short Break...

Hari semalam..mgkin hari happy bagi anak2 aku...termasuk aku ngan wife aku la...tapi anak2 aku paling happy..
Hampir 2 jam perjalanan train...akhirnya sampai juga ke Portsmouth...aku tak planpun nak p sana..sbenarnya, wife ngan acunya aje yg plan nak pegi sana....nak shopping sakan...hihhihi.
Tapi...wife aku yg plan kami family p sana...aku follow jer la...dia booking tiket rate murah..£10 pegi balik...(1hari jer la)..kalau biasa £42 pegi balik (mmg murah giler laaa)..sblum pegi tu..aku la kena servey tmpat pa menarik..n buat iternary..

Berikut aturcaranya...

6.30 am : semua dah bangun...n siap...wife 6.00 dah bangun siapkan makanan/bekal
(pasta special, roti canai, ayam perap goreng, weges..gula2 n air 3 botol)

7.40am : keluaq umah..tunggu bas 285 ke kingston..7.50am naik bas.
8.25am : sampai cronwell road bus station kingston...nak tukar bas plak..
8.30am : naik bas 281 ke Tolworth..tapi turun kat Surbiton Station..
8.45am : sampai Surbiton Train station..
9.15am : naik Southwest train to Working...

9.50am : sampai Working...kena chance train plak ke Portsmouth Harbour..( kena tukar plat form..naik tangga turun tangga)..ambik train kat Plat form 5..

1015am : naik train ke Portsmouth Harbour..
1100am : sampai Portsmouth Harbour..


( kluar jer train ..mmg teruja dgn persekitarannya...banyak kapal2 lending..dan juga terserempak ngan kawan wife aku, aida ngan kwn nyer 2 org. )


Portsmouth Harbour ni..adalah last station train dan juga jetty fery di Portsmouth ni..so mmg jadi tempat tumpuan...org naik naik train dan juga naik feri..pas tu dekat plak ngan shopping compleks..factory outlet Gunwharf Quays

plan utamanya nak pgi factory outlet kat sini la.....sambil2 tu jln2 la tmpat2 menarik kat area tu..
kalau nak ikutkan..banyak lagi tmpat menarik kat Portsmouth ni...satu hari mmg la tak sempat kalau nak cover semua...

Kaunter tiket sblum masuk Portsmouth Historic Dockyard
Sbelum ronda kat outlet tu...kitaorg jln la kat area Portsmouth Historic Dockyard.

Dlam kws. tu...ada beberapa tmpat yg boleh lawat...ada Museum kapal perang (Royal Naval Museum), Mary Rose Museum, ada kapal perang(HMS Warrior), kapal biasa(HMS Victory), dockyart dan mcm2 lagi laaa...tapi nak masuk tmpat2 ni kena bayar la...


dihadapan HMS Victory

Kat sini..kita org lepak n makan dulu..dah tengah hari beb..perut dah lapar..sat lagi nak jln2 lagi..kena la isi dulu..yg penting nyer anak2 aku ni..


Bila cukup makan n minum dia org tak ragam..mmg betul...dia org ni mmg happy jer la...boleh lari2..kejar2 lagi.. mcm baru lepas dri sell..emmmppp..suka aku tengok derang ni..



Kita org kat sini hampair 2jam 1/2...1.30pm kitaorg keluar dari area ni pegi factory outlet Gunwharf Quays..dari situ jln la dlm 10minit ke outlet tu..dekat jerrrr.


sekitar outlet Gunwhart Quays

Pada fikiran aku...outlet ni yg terbesar penah aku pegi...tak mcm 2 outlet yg aku pegi sebelum ni...mmg tumpuan ramai out let nii..dan juga tmpat yg menarik..

Spinnaker Tower..dekat area outlet

Kat factory outlet tupun dah berjam2 window shopping n shopping...khihi..mcm kedai ada..shop2 yg biasa ada kat outlet..M&S, Nike, Adidas, GAP, Timberland, Polo, Next, Cadbury n mcm2 lagi la..aku kira mau ada 100 lebih shop kat outlet ni..(pakain+makanan+assesori n lain2)


Sempat la aku rembat kameja kat M&S j...tu jer la...wife aku 2 pasang kasut clarks...niat tu nak cari baju anak2, beli handbeg...tapi semuanyer tak jadi...handbeg dah habis sale ...baju2 tak menarik n mahal plak...(balik cari kat tmpat aku lagi murah laaaa)..

Dah dekat ujung2 nak balik tu...terserempak plak ngan org melayu msia..(pangkat pakcik makcik dahh)...shopping. Dah seminggu kat london...dtg jenguk anak dia katanya...study kat london...(tengok gayanya bukan calang2 org pakcik niii...wlpun kesederhanaannya)


ada la 15 minit borak ngan family ni...mulanya tanya tmpat sembahyang jer..kitaorg cakap ada masjid kat Fratton..tak jauh dari sini...entah ke betul ?..entah la..itu aku servey kat internet ..mmg ada masjid kat situ...
Hampir 3 jam kitaorg jln2 kat outlet ni...mcm2 adaaaaaaa....wife aku sikit kecewa kerna tak dapat handbeg...tak pe Yang, cari tmpat lain plak nanti..kat Paris ker..hihihi..

nmpaknya si Idlan dah tertidorrr (dlm stroler)..letih sangat...
baru pas nagis...nak main loncat2 kat playground.
Iqmal stedy jer....kena marah diam jer la dia..
6.40pm....kitaorg keluar dari outlet Gunwharf Quays tu...nak balik daaaaa.
7.15pm....naik train bertolak dari Portsmouth Harbour..masa ni Idlan masih tidooo lagi dlm stroler...
745pm...sampai Working...Idlan dah jaga Iqmal plak tidooo..
tukar train ke Surbiton..


840pm...sampai Surbiton...Iqmal masih tidor...dlm stroler plak...

..dari surbiton naik bas 281..n tukar bas kat kingston..naik 285.
930..sampai rumah....alhamdulillah..

Hari happy untuk semua...weather pun bagus...
harap2 cuaca mcm ni la masa di Paris nanti...

No comments:

Post a Comment