Friday 24 July 2009

Prepare to going back..

Tak sabar dah nak balik weiiii....sejak tak berkerja ni jadi boring plak...tu asyik dok ingat nak balik jer..apa2 pun Sept. ni aku n family kena balik Msia juga...Insyaallah..wife habis study..aku habis cuti..kena keja la balik nanti..

Banyak lak benda nyer kena prepare sebelum balik ni...penting sekali pasal umah sewa ni..duit..duit..security deposit kena ambik woiii..£850 tu..RM4000 lebih tuuuu...boleh buat blanja sebelum dpt gaji..hehe..betui ka ni....mungkin la dia tolak sikit kot..nak tacap balik mana2 cat yg tertanggal tu( biasa la da budak2 kecik tuuu, faham jer la conteng sana, conteng sini)tu pun aku dah raba mana yg patut....keluaq la..mana yg tak bleh tu..kena la cat balik...

Pasal harta sepencarian kat sini...TV, Video player, keter sorong budak, car seat, carpet, rag dan sebagai nya...kena lego la...tak tau lak nak jual kat sapa..ingat2 nak faraid jer la, kalau tak de bayer..nak bawa balik..banyak lak blanja shipping nyer...

sayang juga harta2 tu...especely carpet n rag coklat aku tu..design dia lawa..aku ingat nak jual murah jer la..mungkin 70%-80% sale..hahaha..tu barang setahun jer kat sini...patut la student2 family yang dok over sea ni kena booking kontena bila balik ha....barang tu mmang aku kena tinggal kat sini..

Shipping dah comform booking...belum lagi pack nyer..kotak tak sampai lagi..agak2 aku ada la dalm 10 kotak juga ni..3 kotak bosar, 4 sederhana n 3 kecik..n bajet2 dlam £300 juga tu..Shipping pakai kotak jer..save bajet weiii...

tupun kalau boleh tak nak bawa balik apa2 pun..nak tinggal semua..nak save la konon..agak2 dua bulan juga baru sampai Msia..janji sampai daaa...Shipping ni wife aku uruskan dgn kawan dia, Huda yg dok kat Gilford..Huda ni jadi agen shipping..Senang la nak berurusan sikit..Kepala nya melayu la...mungkin dah lama buat bisness ni kut..

Bab lain pula...elektik, gas, virgin media...agak2 boleh settle sebelum balik.. bil letrik n gas aku nak buat exra bacaan meter...senang nanti tok sah dok pening nak bayar bila balik nanti...kat sini, owner umah boleh bagi bacaan meter dgn telefon jer..dia org tak datg check pun bape meter tu..dia org buat estimate jer dalm bil..aku dok kira2 bil aku tak de la banyak macm dia estimate tu..so aku buat calculate sendiri, bape guna sehari..aku darab ler dgn bilangan hari sampai masa keluar umah ni..senang kan..!

..5 bulan bil letrik dlm £120..gas dlm £ 100..so kira ok ler..aku bayar lebih bukan diaorg nak pulangkan balik duit tu..Virgin media tu termasuk la line tel, internet dan tv..wife aku dah settle..nanti diaorg hantar box suh kitaorg pos balik alat2 dia tu... senang juga kan..bil semua autodebit....close ac bank habis la..lagipun kat sini bayar dulu baru guna..tak bayar tak leh ler guna kannn..kan..

Eh..aku pun nak kena close ac bank juga ler...malas nyer..aku ingat nak biar jer..nanti nak dtg lagi tak yah buat lagi sekali...hihihi..boleh ker mcm tu..(ada niat nak datg lagi niiii...insyaallah)..aku punya ac bank LLYROD..aku buka ac ni pun sebab nak bank in gaji yg agen bayar pakai cek tu..kalau tak mmg aku tak de ac la..wife aku pakai BARCLAY..elaun kajaan masuk kat sini la..bayar2 apapun –pakai debit kad BARCLAY ni la..ni pun kena close juga sebalum balik...tak yah close la yang..simpan buat kenangan..hihihi.

MMang ati aku sekarang ni, dok tingat tempat keja, umah, kete, family n Malaysia dan juga raya kat sana...best2...tak sabor den nak balik weiii...

No comments:

Post a Comment